دستورالعمل اجرايي نحوه برداشت و تهیه نقشه تفکیکی

باسمه تعالی

دستورالعمل تهیه نقشه تفكيك آپارتمان

در سازمان نظام مهندسی ساختمان

بخش اول

كليات:

1-   كليه نقشه هاي تهيه شده بايستي علاوه بر نسخه چاپ شده كاغذي، به صورت فايل رقومي ترسيمي در نرم افزارهاي Autocad از ويرايش 2004 به بالا يا Microstation SE و منطبق با نرم افزارهاي واسط سازمان ثبت تهيه و ارسال گردد.

تذکر: فایل رقومی در لوح فشرده شامل نقشه ثبتی توصیفی و نقشه تبدیلی UPBUILD  میباشد و تمامی نقشه های تبدیلی UPBUILD  بایست پردازش و در صورت وجود خطا در پردازش رفع خطا گردند.

2-  طبق فایل پیوست اولین برگ تمامی نقشه های تهیه شده برگ اطلاعات نقشه بوده که میبایست توسط نقشه بردار تهیه کننده تکمیل گردد وشامل موارد ذيل بايد میباشد:

1-1  ) مشخصات ملك شامل اداره ثبت مربوطه ، پلاك ثبتي، آدرس ملك، شماره پايان كار صادره

1-2 ) مشخصات مالك و يا مالكين

1-3) ملاحظات :

 نقشه هاي تفكيكي باستناد گواهی پايان كار صادره و با رعایت محدوده سند مالكيت تهيه و درصورت مغايرت محل با گواهی پايان كار يا عدم مطابقت با سند مالكيت ، جزئيات مغايرت يا عدم تطابق در قسمت ملاحظات ذكر و گواهي می گردد.

       توضیح و قید  واحد هايي كه به برخي از قسمتهاي مشاعي (مانند بام و حياط ) دسترسي ندارند .

گواهي مطابقت جمع مساحت قطعات مفروزي و مشاعي با مساحت كل عرصه

گواهي مطابقت نقشه تفكيكي تهيه شده با نقشه اجرايي و تائيد رعايت فضاهاي مشاعي پيش بيني شده و عدم تجاوز به مشاعات

4 –  مهر و امضاء تهيه و ترسيم كننده نقشه و ناظر و مالک یا وکیل یا قائم مقام قانونی آن

5 صفحات دوم الی آخر مربوط به نقشه های تفکیکی طبقات طبقات میباشد .

6 – نقشه های کاغذی میبایست فاقد هرگونه لاک گرفتگی باشند.

7 ارسال نقشه تهیه شده تفکیکی توسط نقشه بردار عامل بشرح ذیل به سازمان نظام مهندسی و سپس ارسال نقشه ها به همراه لوح فشرده فایل هاي رقومی مربوط در لفافه یا پاکت در بسته ممهور به مهر تهیه کننده نقشه و سازمان نظام مهندسی

7 -1 ) پس از تهیه  نقشه تفکیکی توسط نقشه بردار نظام در موعد مقرر نقشه رقومی تهیه شده از طریق ایمیل nezaratnta@yahoo.com   به بخش نظارت ارسال گردد .

7 –2 ) بررسی نقشه ها توسط ناظر دفتری معرفی شده و در صورت لزوم هماهنگی با نقشه بردار مربوطه جهت رفع نواقص احتمالی و تأیید نهایی نقشه و ارسال ایمیل نقشه تاییدی به نقشه بردار تهیه کننده نقشه

7 – 3) مهر و امضاء نقشه توسط نقشه بردار و اخذ امضاء مالک در ذیل نقشه و ارسال نقشه به قسمت نظارت همراه با نامه جهت ارائه به سازمان نظام مهندسی

7 -4)  امضاء نقشه توسط ناظر و اسال نقشه به سازمان نظام مهندسی توسط ناظر

7 جهت محاسبه حق الزحمه تهیه نقشه تفکیکی حیاط مشاعی ، درز انقطاع ، پشت بام (فاقد هر گونه قسمتهای اختصاصی و مشاعات مانند انباری ، سرویس بهداشتی و … ) و فضای نورگیر مشاعی جزو متراژ زیربنا محاسبه نمیگردد و در صورت وجود مفروزات یا مشاعاتی در پشت بام که منجر به تهیه نقشه پشت بام میگردد کل سطح پشت بام در متراژ زیر بنا مجاسبه میگردد و مساحت نورگیر نیز فقط یکبار و در طبقه ای که دارای کف میباشد محاسبه میگردد.

8 – در خصوص نقشه های مورد اختلاف بین مالک و نقشه بردار نظام پس از ارسال نقشه توسط نقشه بردار به سازمان با قید عدم امضاء و تمکین مالک به نقشه تهیه شده پرونده به بخش نظارت ارجاع و با تعیین ناظر میدانی بررسی و متراژ مجدد صورت میگیرد.

بخش دوم

نحوه برداشت و ترسيم نقشه تفکیکی

براي تهيه نقشه تفکیکی رعايت موارد زير الزامي است:

1-  تهيه و ترسيم نقشه تفكيكي اعياني به تفكيك طبقات و چاپ آن در مقياس مناسب به نحوي که کلیه شکستگیها و طول ابعاد بر روی نقشه مشخص و خوانا باشد. (حتی الامکان در كاغذ A4 يا A3)

2-  نمايش محيطي قسمتهاي اختصاصي و مشاعات با ذكر طول ابعاد در هر ضلع و قيد مساحت نظير مساحت آپارتمان، تراس و بالكن اختصاصي و منضمات از قبيل انباري ، پاركينگ و درج مساحت و طول ابعاد تراس و بالكن و …

3-  ارائه نقشه كليه طبقات بصورت جداگانه براي مواردي كه طبقات تيپ نيستند .

4-  لازم است کلیه مفروزات اعم از واحدهای تفکیکی ، پارکینگها و انباریها با هر نوع کاربری به شرح ذیل شماره گذاری شود:

4-1 )کلیه قسمتهای اختصاصی به غیر از انباری و پارکینگ مانند آپارتمانها با هر نوع کاربری و واحدهای تجاری و یا دارای عناوین خاص مانند کارگاه ، آرایشگاه ، هنرکده و … به عنوان قطعه تفکیکی محسوب و شماره قطعه تخصيص داده شده از نقطه شمال غرب شروع و در جهت عقربه هاي ساعت به ترتيب طبقات از پايين ترين طبقه به بالاترين طبقه ختم گردد.

4-2) برای منضمات قطعات تفکیکی مانند انباريها و پاركينگ ها شماره يك از نقطه شمال غرب شروع و درجهت عقربه هاي ساعت بترتيب از بالاترين طبقه به پايين ترين طبقه بصورت مجزا صورت پذيرد .   در مورد جهت شماره گذاري بلوك هاي ساختماني نيز ملاك ، روش فوق ميباشد.

5-    نمايش محيطي محل درهاي ورود به قسمت هاي اختصاصي و اشتراكي و همچنين محل درب و پنجره

قسمتهاي اختصاصي كه به ساير قسمتهاي اشتراكي و معابر یا فضای آنها باز مي شوند با درج سیمبلهای مربوطه در نقشه ترسیمی توصیفی در لایه جداگانه

6 – نمايش ميزان تعريضي گذر كه در پايانكار پيش بيني شده و تاكنون در محل اجرا نشده، بر روي نقشه با ذكر طول ابعاد و مساحت

7       –  نمايش ميزان درز انقطاع و ذكر مساحت آن در نقشه ثبتی .

8 – ذكر طول ابعاد و شماره پلاكهاي مجاور و شماره پلاك ثبتي در نقشه و گواهي مطابقت وضعيت فعلي مجاورين با پلاكهاي ذكر شده در سند مالكيت و ذكر موارد اختلاف بين سند و محل.

9  – نمايش حد فاصل مورد تفكيك با پلاكهاي مجاور و قطعات مورد تفكيكي و قسمتهاي پيراموني

10 -تائيد و گواهی عدم دسترسي ساير طبقات به بالكن هاي غير مسقف و قید مساحت آن با قید موضوع و توصیف آن در نقشه .

11-درج طول ابعاد و مساحت دقيق مشاعات و نمایش آن بر روي نقشه شامل : كل عرصه ، نورگيرها ، داكت ها ، راهروهاي اشتراكي ، راه پله ،آسانسور ها ، تاسيسات ، انبارهاي مشاعي ، حياط مشاعي ، پشت بام مشاعي ، درزهاي انقطاع ، رايزرهاي عمومي و كانالهاي كولر ، حياط خلوت ، لابي ، سالن اجتماعات ، قسمتهاي ورزشي ، رفاهي و خدماتي مشاعي مجتمع ها ،  سرايداري و ساير قسمتهای مشاعي

17-تعيين موقعيت تراس هايي كه راه عبور جداگانه دارد و سقف بام طبقه زيرين است و تاسيسات روي آن نصب است و گواهی موارد مذکور.

20-رعایت فاصله بین پارکینگها با فضاهای ارتباطی مشاعات مانند راهروها ، لابی ها و راه پله ها و آسانسورها و نیز فاصله بین پارکینگها با ورودی انباریها و در صورت عدم رعایت فاصله مورد نیاز حتما حق عبورها در نقشه قید و گواهی گردد

22-نمایش محل ستونها بر روی پلان طبقه ای که پارکینگها در آن قرار دارد.

   

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>